Projekt „Nowy Wymiar Zawodu” obejmuje wsparciem 125 uczniów i uczennic Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Studzieńcu. Celem projektu jest wdrożenie programu rozwojowego, który w większym stopniu dostosuje kształcenie zawodowe do potrzeb lokalnego rynku pracy.
Nowy wymiar zawodu - warsztaty florystyczne |
We wrześniu i październiku przeprowadzono rekrutację i dostarczono pomoce dydaktyczne do realizacji zajęć oraz rozpoczęto wyposażenie Pracowni Praktycznej Nauki Zawodu, w których będą odbywać się kursy:
barman – kelner- carvingu
- florystyczny
- kurs operatora kombajnów zbożowych.
W październiku rozpoczęto realizacje zajęć dodatkowych, które obejmują:
poradnictwo zawodowego „Kiosk Kariery Zawodowej”.
Zajęcia mają pomóc uczestnikom w
- określeniu predyspozycji i możliwości zawodowych,
- przybliżyć metody poszukiwania pracy, przygotować do rozmowy z pracodawcą i radzenia sobie w trudnych sytuacjach. pozalekcyjne zajęcia z informatyki , które mają rozwijać umiejętności posługiwania się językiem informatycznym i sprzętem komputerowym oraz poruszania się w środowisku programistycznym.
Zajęciami objęto 10 uczniów ZSCKR w Studzieńcu.pozalekcyjne zajęcia z matematyki , na których uczniowie szczególnie zdolni mogą rozwijać zainteresowania matematyczne oraz rozszerzyć umiejętności zdobyte na lekcjach.
pozalekcyjne zajęcia z języka angielskiego, przygotowujące do matury z języka angielskiego.
W pierwszym kwartale realizacji projektu rozpoczęto realizację kursów specjalistycznych i zawodowych.Uczennice i uczniowie wzięli udział w:
- kursie florystycznym, poznając m.in. florystyczne zasady kompozycyjne, sztukę układania kwiatów w naczyniach, dekorację stołów, florystykę ślubną.
- kursie operatorów i kombajnów zbożowych , którego program obejmuje zagadnienia dotyczące budowy oraz zasad działania, obsługi, regulacji i konserwacji wybranych typów kombajnów zbożowych, zajęcia praktyczne związane z przygotowaniem kombajnu do pracy, regulacją poszczególnych zespołów i podzespołów, obsługą i pracą kombajnu oraz konserwacją i usuwaniem usterek technicznych oraz zajęcia indywidualne - naukę jazdy kombajnem..
- kursie carvingu , ucząc się rzeźbienia motywów kwiatowych i innych w owocach i warzywach , tworzenia dekoracji poprzez łączenie pojedynczych rzeźb (tworzenie kompozycji przestrzennej), rzeźby za pomocą dłutek np. szyszki, chryzantemy oraz rzeźby przestrzennej w postaci np. papugi i komponowanie rzeźb z warzyw i owoców. kursie barman-kelner, na którym poznali:
- w bloku barmańskim: funkcjonowanie sprzętu barowego, wyposażenie i organizację coctail-baru, charakterystykę napojów mieszanych, miksologię (struktura napoju mieszanego, rodzaje składników napojów mieszanych, miary barowe), techniki nalewania i podawania drinków, zasady przygotowania napojów typu herbata, kawa, zasady łączenia napojów alkoholowych z innymi napojami i potrawami W bloku kelnerskim: technikę noszenia naczyń i sposoby serwowania dań , obsługę konsumenta i zasady podawania przy stole , organizację i obsługę przyjęć okolicznościowych.Wiosną 2015 roku rozpocznie jeszcze się realizacja dwóch kursów - pielęgnacji ogrodów i terenów zieleni oraz chemizacyjny. Ponadto projekt przewiduje odbycie płatnych staży zawodowych w okresie lipiec – sierpień 2015.Nabyte w projekcie umiejętności, potwierdzone certyfikatem będą niewątpliwie ważnym punktem CV na początku kariery zawodowej uczniów naszej szkoły.